Dette emne har 17 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 5 år, 6 måneder siden af Helena Karas.
-
ForfatterIndlæg
-
18. februar 2011 kl. 1:55 #3537039MortenLP
Hejsa.
Jeg er færdig med min uddannelse her til august, og brænder virkeligt for at komme ud i verdenen.
Jeg har desværre ikke kunne spare penge sammen overhovedet, og kan bestemt ikke vente på jeg får sparet nogen sammen, skal bare afsted, så snart jeg er udlært!Har i sparet alle pengene sammen inden i rejser eller har i lånt ved banken?
18. februar 2011 kl. 3:37 #3537040ChristianHvis du laaner penge til at rejse og du ingen penge har i forvejen, saa skal du huske paa, at en del af de penge du laaner, vil gaa til afdrag paa laanet. Samtidig naar du kommer hjem, formentlig uden penge, da de nemt ryger paa en god rejse, saa vil du maaske staa uden job og uden mulighed for at betale afdragende.
Saa det vil jeg bestemt ikke anbefale.
Det er ikke fordi jeg skal lyde hellig, for jeg laante ogsaa penge til at tage paa rejse for et par aar siden, laante 40.000 i banken til en god backpacker tur og det har jeg fortrudt noget saa grusomt nu.
Du siger du er udlaert til august, nu ved jeg ikke hvilken branche, men jeg kan da forestille mig du kan faa en nogenlunde loen efter endt uddannelse. Saa vil jeg anbefale dig bare at arbejde saa meget som overhovedet muligt, maaske tage et ekstra arbejde, hvis du ioejeblikket bor paa et vaerelse eller noget, saa flyt hjem til foraeldrene igen, saa spare du mere. Det handler i bund og grund om at spare, spar paa alt, drop byturene, hvor man hurtigt kan bruge en 500 – 1000 kroner paa en aften, lad vaere med at koebe en sodavand, hver gang du gaar forbi en kiosk, er du ryger saa stop eller skaer ned.
Paa den maade kan man altsaa faa sparet op meget hurtigt, selvom det ikke er ligesaa sjovt som bare at laane pengene, men det saetter dig i en skidt situation i sidste ende, eller det kan det goere i hvert fald.
En backpacker rejse behoever ikke koste saa forfaerdeligt meget, det afhaenger selvfoelgelig af hvor laenge du vil vaere afsted, men det kan goeres meget billigt 🙂
Beklager manglen paa danske bokstaver, men sidder i udlandet ioejeblikket og har ikke adgang til dansk tastatur.
Du kan forresten ogsaa overveje noget working holiday, Australien har jeg hoert skulle vaere godt, har dog ingen erfaringer med det, men kig rundt i forumet, der er massere af indlaeg om det.
Held og lykke
Chrisitan18. februar 2011 kl. 4:30 #3537041AnonymHej Cristian.
Jeg er uddannet logistik kordinator til august. Jeg skulle starte på en lederuddannelse til august, men mit arbejde er gået med til jeg tager orlov i 8 måneder.
Derfor kan jeg på ingen måde nå og spare op, så overvejer meget om jeg skal i banken? Jeg vil utroligt gerne lave noget frivilligt arbejde i et spansktalende land, men er som sagt i tvivl om jeg skal låne de 50-60,000,- i banken.18. februar 2011 kl. 5:46 #3537042KiaveiseHeej..
Synes virkelig det er en dårlig ide og låne pengene banken..
ved gider og rejse på lånte penge hvis du lige pludselig får lyst til noget spontant og der så ikke er penge til det ville virkelig være træls..
Det er da ikke noget bedre og sidde på en lækker strand og nyde friheden og føle sig stolt over at man virkelig har sparet sammen til det her.
Og når du kommer hjem, så skal du bare døjes med og betale det tilbage og i den tid du er væk er gælden bare vokset pga renter..
Hvis du virkelig så gerne vil ud og rejse så burde du også kunne spare op til det..
ja undskyld det er virkelig ikk for og lyde skrap eller noget, synes bare virkelig det er en dårlig ide og låne penge til det..18. februar 2011 kl. 6:26 #3537043MagnusFor nogle år siden var jeg i en lignende situation. Jeg ville ubetinget ud at rejse med det samme og havde ikke ret mange penge at gøre det for. Som dig ville jeg også til et spansktalende land. Min løsning var at blaffe til Spanien og lave frivilligt landbrugsarbejde for kost og logi gennem WWOOF . Jeg var afsted ca. 4 mdr. og brugte under 4000 kr i alt. Nu kan du sagtens flyve billigt til Spanien, så det er ikke nødvendigt at blaffe hvis du ikke har lyst til det. Jeg boede hos fem forskellige værtsfamilier, typisk tre uger hos hver og havde en fantastisk tur. Tjek http://www.wwoof.org hvis du vil vide mere om, hvordan det fungerer.
God rejse hvor du end beslutter dig for at tage hen!
18. februar 2011 kl. 6:54 #3537044AnonymKiaveise – Det er svært og spare noget som helst op med en månedsløn på 6000,-, når man har lejlighed mm. Jeg ved jo ikke med sikkerhed om jeg kan rejse om 1 el. 2 år når jeg har sparet op.
Jeg har fået muligheden for at rejse i august i år og 8 måneder frem.
Men helt sikkert der skal gøres mange overvejelser om lån i banken osv. Derfor jeg spurgte hvad folk har af erfaringer 🙂Magnus – Hvordan var dit spansk inden du tog afsted? Ville allerhelst på en sprogskole 4 uger inden jeg rejser videre.
Jeg vil lige tjekke WWOOF ud 🙂18. februar 2011 kl. 7:17 #3537045MortenLPGlemte og logge ind, men svaret oven over er fra mig 😉
19. februar 2011 kl. 12:05 #3537049MagnusHej Morten
Mit spansk var godt inden jeg tog afsted, men du kan godt rejse i Spanien uden at tale sproget selv om det bestemt er en fordel. Mange af WWOOF-værterne er englændere eller tyskere, så i den sammenhæng er det ikke vigtigt. Hvis du vil lære spansk inden afrejse, så undersøg evt. muligheden for at tage et gymnasialt suppleringskursus (http://www.gsdanmark.dk/). Det er gratis, du får SU og undervisningen er intensiv.http://www.mylanguageexchange.com/Default.asp er en anden mulighed.
Hvis du er interesseret i at bo hos folk privat på din rejse, typisk folk der selv rejser, så tjek
http://www.couchsurfing.org/
http://www.globalfreeloaders.com/
http://www.stay4free.com/
http://www.servas.dk/De tre første sider minder meget om hinanden, den sidste er noget anderledes.
Skriv bare igen, hvis du har flere spørgsmål om wwoof eller andet.
20. februar 2011 kl. 8:32 #3537058KatjaHej.
Du skriver at du har en lejlighed. Hvis den er på 2 værelser kunne du jo leje det ene ud. Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men i kbh kan man da godt tage 2500 kr for et værelse. Så har du sparet/tjent 12000 kr. (plus det du får for den, den tid du er væk).Der er min. 5 måneder til du skal rejse. På 5 måneder kan man altså nå at tjene en del. Hvad med et aftenarbejde 1-2 gange i ugen? Fx på et plejehjem, cafe/bar, en tanktsation eller en eller anden fabrik der kører om aftenen. Der er sikkert mange flere muligheder.
10 timer i ugen til 120 kr i timen i 20 uger giver 24000 kr.
Minus lidt skat, så er du i hvertfald oppe på ialt 25000 kr. Det rækker da til en flybillet, vaccinering, forsikring og ca 2 måneders rejse i fx asien.Kh Katja
20. februar 2011 kl. 9:03 #3537061MortenLPKatja – Jeg bor i hus, som jeg har lejet af de gamle! Jeg giver 2500,- for det, så har desværre ikke mulighed for at leje et rum ud, og så på den måde få penge ind.
Aften arbejde tiltaler mig ikke, jeg arbejder til hverdag 6-17, og tror ikke jeg kan magte og skulle ha et aften arbejde.20. februar 2011 kl. 9:46 #3537052Perry Dahl Christensen (send_flere_penge@hotmail.com)Jeg må nok tilslutte mig de andre og sige at det er federe at rejse når du ikke behøver at låne. 40.000 er jo iøvrigt ikke en herregård, så det vil ikke tage så lang tid at tjene dem, forudsat du fortsætter din livsstil i opsparingsperioden efter endt uddannelse. Omvendt, så kan jeg også sagtens sætte mig ind i, at når du har fået rejsesyge. Hvis lån er den eneste udvej og du ikke kan låne af de gamle, så sørg for at finde billigste udvej. Nu kender jeg ikke reglerne for SU lån, men eftersom at du stadig studerer (og hvis din uddannelse er SU-berettiget), må der være mulighed for at tage et SU-lån. SU-lån er meget favorable ift. forbrugslån i almindelige banker.
Personligt har jeg været ekstremt heldig. Jeg bor ret billigt i en andelsbolig som er gældfri. Da jeg tog min 1 års jordomrejse for efterhånden 5½ år siden fik jeg orlov fra mit arbejde. Jeg tog alt det ekstraarbejde jeg kunne, så min fleks-saldo var spækket. Derudover lagde jeg alt til side jeg kunne. med fleks-saldo, ferie og feriefridage kunne jeg rejse de første 4½ måned med løn. Derudover fremlejede jeg min lejlighed med 50% avance i huslejen. Idet jeg rejste de første 5½ måned i Asien havde faktisk jeg i denne periode et rigtigt pænt overskud og det sammen med den rigtigt pæne sjat jeg allerede havde sparet op, medvirkede til at jeg kom hjem uden gæld (men også stort set uden penge tilbage). Hvis jeg ikke havde haft denne mulighed ville jeg formentlig stadig den dag i dag betale af på min rejse og det ville være ærgerligt, for så havde jeg ikke haft mulighed for at tage alle de rejser jeg har taget i de sidste 5½ år.
Enough of the preaching… Do what you have got to do 😉
Rigtig god tur20. februar 2011 kl. 12:25 #3537053AnonymJeg må nok også være enig med de andre i, at låne penge for at komme ud at rejse er en meget dum ide. Den gæld kan blive rigtig svær at komme af med. Jeg kan næsten ikke sige andet end at hvis du er i en situation som gør, at det er umuligt for dig at spare penge op, jamen så er det at komme ud at rejse bare ikke en mulighed, om man så vil det nok så meget. Jeg lider selv meget af rejsefeber og har været afsted mange gange, hver gang har jeg knoklet i x antal måneder og lagt alt til side, droppet alle by – og shoppingture, evt. flyttet hjem til forældrene, så jeg kunne fremleje mit lejemål i en periode. Ved godt det lyder dødsygt, men efterfølgende så er det altså alle mine rejser jeg husker og de mellemliggende perioder jeg glemmer. Det er nu engang sådan, at man ikke kan bruge penge man ikke har, og man kan ikke gøre ting mere eller mindre spontant, hvis man ikke har sparet op, så der er penge på kontoen. Det er heller ikke for at lyde alt for negativ, for jeg kan sagtens følge dig, men det er altså sådan det virkelige liv er. Hvis man ikke har pengene, så har man dem ikke, man kan ikke bare trylle dem frem fordi man altså virkelig virkelig virkelig gerne vil afsted.
Du kunne evt. overveje, om du har noget af værdi, som du kan sælge og få nogle penge ind på den måde? Man er jo nødt til, at ofre et eller andet, for tingene kommer ikke af sig selv. Jeg håber du finder en måde at få skabet nogle penge sammen på, for den anden løsning med at låne pengene bliver du ked af i sidste ende, for det spænder så meget ben for dig i mange sammenhænge bagefter. Jeg siger ikke alt det her for at prædike eller belære dig, men for at advare dig. Jeg kender flere der har gjort noget i den her retning, som først opdage hvor store konsekvenserne var bagefter. Men hvis du virkelig vil afsted, så finder du en løsning!
Held og lykke!
21. februar 2011 kl. 8:44 #3537063Perry Dahl Christensen (send_flere_penge@hotmail.com)Når vi nu er igang med at brainstorme omkring muligheder for at tjene penge, så findes der jo jobs som er godt betalt, men som kræver meget lidt tid.
Der er f.eks. mange mandlige studerende som er sæddonorer. Nuvel, du skal nok på overarbejde hvis du skal tjene 40.000 kr. på det på 5 måneder, men ikke desto mindre er det en relativt god timeløn afhængig af hvor lang tid du skal bruge naturligvis 😉
Når det så er sagt, så vil jeg nok også overveje at finde et andet fritidsjob hvis du arbejder fra 6 morgen til 17 aften og kun tjener 6000 kr./md. Det er vel nærmest kun polske jordbærplukkere der kan gøre det dårligere.
9. marts 2011 kl. 6:04 #3537252AnneTIL MAGNUS! Jeg overvejer stærkt at wwoofe i Spanien til sommer – hvilke familier var du hos, da du var afsted? Listen af tilbud er jo uendelig, har du tips til, hvad man skal “gå efter”?
10. marts 2011 kl. 9:13 #3537256MagnusHej Anne
Jeg var hos en sød engelsk/kanadisk familie på Mallorca. Jeg mener at de boede i Inca. Besøgte også en engelsk familie i nærheden af Velez-Malaga. Var nogle uger hos en skør, gammel tysker, Homayun, i nærheden af Estepona. Især først- og sidstnævnte ville jeg gerne besøge igen. Det er dog flere år siden, så jeg ved ikke, om de stadig tager imod wwoofere.Der er kun få spanske værter, de fleste er englændere eller tyskere.
Hvad du skal gå efter… Enkelte steder kræver at du arbejder for mange timer, så undgå dem. Der skal også være tid til at rejse lidt rundt i lokalområdet. Der er kæmpe forskel på værterne, men tag kontakt til nogle forskellige og hør lidt om hvilken slags arbejde de laver og den slags. Jeg ville nok gå efter et sted, hvor der er andre wwoofere mens du er der, det er sjovere. Glæd dig – det er en spændende måde at rejse på!
-
ForfatterIndlæg
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.