Dette emne er tomt.

• Forfatter
     admin

En backpacker er vel defineret som en der rejser med en rygsæk og få penge. Størstedelen af de backpackers der rejser rundt er vel unge eller i hvert fald yngre!

Når man bliver ældre og har et godt job, fast indkomst osv. er der jo større chance for at man har råd til et lidt pænere hotel og en bedre restaurant. Hvorfor er der så stor forskel på det og så en backpacker?

Mine forældre har i var backpackere før man overhovedet opfandt begrebet! De rejste rundt i 3 måneder i Sydamerika i 1970 (Vil jeg tro det var), men de havde godt nok en kuffert med *Smiler*. De elsker stadig at rejse og gør, meget mere end alle os backpackere… De rejser rundt i hele verden til konferencer og den slags, og på den måde kommer de altid ud i private hjem og ser hvordan nogle lokale bor!

Er backpackere kun interesseret i de fattiges vilkår? Jeg er jo godt klar over at det er de “rige” de møder… Men jeg synes personligt det kan være ligemeget. De lærer jo alligevel en masse om landet!!!

Når jeg har været ude og rejse, har jeg også boet privat en del steder, men det har da heller aldrig været hos fattige, de ville jo ikke have råd!

Jeg ved i hvert fald, at jeg altid vil rejse. Jeg har det i blodet og i hver en muskel i min krop. Men jeg lever og ånder ikke for backpackerformen, men for oplevelserne og de mennesker jeg møder på min vej. Jeg kan ikke se den store forskel, jo på charterturister og de som rejser rundt, men ikke på backpackere og ikke-backpackere. Vi er alle mennesker, når vi rejser, hver deres luksusbehov. Jo flere penge vi bruger i et land jo bedre, så måske burde folk der ikke rejste med rygsæk være mere velkomne!!?

Jeg bliver sikkert hakket ned for det her, men det skal i hvert fald ikke forhindre mig i at elske at rejse… også når jeg engang bliver rig (HØHØHØ)… eller skal vi hellere sige… Får en rig mand!!!

admin

‘BACKPACKER’ er blevet et meget flydende begreb, og i mange lande har det efterhånden også fået en negativ klang. Et begreb der i dag nok er mere dækkende er ‘økoturist’. Det fortæller ikke hvor mange penge du har til din rådighed, hvilken komfort du rejser med, men i aller højeste grad hvad dine intensioner er. En økoturist vil opleve det virklige, det knap så spolerede, og bruger ofte ganske megen tid på at sætte sig ind i det enkelte lands historie, politik, m.m. for at få endnu mere ud af oplevelsen.

For mange, inklusive mig selv, er en backpacker i dag en Interrailer der har forøget sin geografiske lokation til ud over Europa. Budgettet er det samme, og det gør intet at man er beskidt og usoigneret. Man stjæler gerne fra sine medbackpackere, og bedst kendetegnende er at man ikke er vant til at være væk fra mor som plejer at ordne alting efter sig. Deraf afstedkommer svinske køkkener og toiletter/baderum. Dette er ikke ment som en generalisering, men føler du dig stødt er det måske på tide du rykker op i gruppen af økoturister.

admin

Jeg ved ikke, om jeg er eller bliver backpackers – et ord, jeg først har lært ved min planlagte rejse.
          Da jeg var ung og studerende i 60’erne, havde jeg ikke mange penge at rejse for. (Jeg har altid været for gammel til interrail-billet)
          Nu er jeg blevet halvgammel, men har tid og penge. Så tager jeg mine ungdomsdrømme op.
          For øjeblikket overvejer jeg meget om min bagage bliver kuffert eller rygsæk.
          Sovesale er ikke min stil, så jeg regner med at overnatte på mindre hoteller.
          For mig gælder det ikke om en lang rejsestrækning, som jeg kan indtegne på et kort. Jeg vil rejse langsomt – og dvæle de steder, jeg finder rare. Jeg kan godt lide at lære “købmanden på hjørnet at kende”.
          Færdigpakkede guidede ture er ikke mig, fordi der er for lidt tid til at stoppe og undersøge noget interessant nærmere. Jeg kan heller ikke lide at gå i en dansk flok.
          Alligevel tager jeg gerne på billige charterrejser, hvor jeg så har et hotel. Når turisterne går til højre, går jeg blot til venstre, og oplever steder med få eller ingen turister.

admin

Jeg gaar ud fra det er dette indlaeg du mener, og tak for mailen i oevrigt.

Bakcpacker eller ej! Det er overhovedet ikke det, det kommer an paa. Du skal ud og opleve verden. Se noget nyt, spaendende og anderledes, saa kan det vel vaere lige meget hvad betegnelsen hedder, saalaenge man foelger de gyldne rejseregeler, som ikke skal brydes af hverken rejsende der kalder sig backpackere eller ej. Vis den respekt befolkningen har brug for – nok se men ikke roere!

Jeg synes du skal tage en rygsaek med. Man kan faa nogle hvor man kan lyne skulderstropperne ind, saa det ligner en alm skuldertaske. Hvis du ikke skal bo topklasse hoteller, tjaaa…. saa er det ikke engang noedvendigt. Der er ikke nogle i den 3. verden der kigger skaevt efter en rygsaek. Mange af de rygsaekrejsende har jo faktisk efterhaanden postet mange penge i oekonomien derovre…

Mht. charterferier, saa ved jeg ikke rigtig om jeg er enig med dig! Tager du til Kos med Spies, saa er det ret begraenset hvor du kan komme hen uden at vade i danskere der slikker sol paa stranden.

Tilgengaeld er det da rigtig at mange steder er en charterferie langt det billigste og letteste hvis man f.eks skal til en storby paa opdagelse.

Naar jeg engang (forhaabentlig) faar mig en lille skrig unge eller to, skal jeg da heller ikke staa tilbage for at tage paa charterferie. Det er en maade hele familien kan varme sig under solen paa, og det er ideelt for boernene, fordi det er let at moede legekammerater paa ens egen alder… Jeg elskede i hvert fald charterferier engang….. Men nu foeler jeg sommetider der er for udfordring i det…

admin

‘BACKPACKER’ er blevet et meget flydende begreb, og i mange lande har det efterhånden også fået en negativ klang. Et begreb der i dag nok er mere dækkende er ‘økoturist’. Det fortæller ikke hvor mange penge du har til din rådighed, hvilken komfort du rejser med, men i aller højeste grad hvad dine intensioner er. En økoturist vil opleve det virklige, det knap så spolerede, og bruger ofte ganske megen tid på at sætte sig ind i det enkelte lands historie, politik, m.m. for at få endnu mere ud af oplevelsen.

For mange, inklusive mig selv, er en backpacker i dag en Interrailer der har forøget sin geografiske lokation til ud over Europa. Budgettet er det samme, og det gør intet at man er beskidt og usoigneret. Man stjæler gerne fra sine medbackpackere, og bedst kendetegnende er at man ikke er vant til at være væk fra mor som plejer at ordne alting efter sig. Deraf afstedkommer svinske køkkener og toiletter/baderum. Dette er ikke ment som en generalisering, men føler du dig stødt er det måske på tide du rykker op i gruppen af økoturister.

Backpackers Online

Jeg har aldrig hørt ordet “økoturist” før, men det lyder til at være en dejlig betegnelse som jeg herefter vil bruge i flæng.

Jeg ryger dog nok selv ind under backpackerdefinitionen endnu, når jeg rejser, da jeg som studerende ikke har alverdens penge til rådighed, men det betyder ikke at jeg er uvasket og usoigneret når jeg rejser. Jeg kan udemærket leve mig ind i, hvad du mener med at stjæle fra hinanden og des lige, det har alle vist prøvet på deres egen krop, der har boet på vandrehjem.

Hvad synes du så om folk, der rejser på en pakketur. Jeg taler ikke her om charterturisme, men folk der f.eks. tager på en 3-ugers rundrejse i Thailand med guide? Jeg synes, det er dejligt, at der bliver arrangeret sådanne ture. Der er jo mange ældre mennesker, der aldrig har prøvet at rejse før, men på den måde får en hvis sikkerhed, mens de er ude i det nye og fremmede… Jeg ville aldrig selv have tålmodighed nok til det, jeg har prøvet det én gang: En 4 dages rejse langs sydkysten af Island, og vi fik prøvet en hel masse som jeg ikke ville have prøvet ellers, f.eks. snescooterræs og gletchersøsejlads, fordi jeg sikkert ville have fundet det for dyrt. Men på sådan en forudbetalt rejse får man det hele med (Jeg aner ikke, hvor dyrt det var, for min fars arbejde betalte), og sjovt var det. Men længere tid ville jeg heller ikke have holdt ud, at stable mig ind og ud af den bus på kommando…

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

© 1999-2021 Backpacker Planet – mødestedet for backpackere.

Log ind med brugernavn & kodeord

eller    

Glemt dine oplysninger?

Create Account